به گزارش جام کوردی، سال ۱۳۹۴ تحولی چشمگیر در منطقه سومار رخ داد و آن تأسیس بازارچه مرزی بین ایران و عراق بود.

با تأسیس این بازارچه که ابتدا با استقبال کمتری از سوی تجار و بازرگانان دو کشور مواجه شد، زمینه فعالیت‌های تجارت مرزی بین سومار و مندلی عراق آغاز گردید؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون روزانه بیش از ۴۰۰ کامیون کالاهایی مانند کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی، شیشه و... را به این بازارچه حمل می‌کنند.


برای رسیدن به این بازارچه سه راه مواصلاتی وجود دارد: یکی جاده قصرشیرین به سومار است؛ این جاده با فاصله ۹۰ کیلومتر از نوار مرزی به سمت نفت‌شهر و سومار امتداد دارد و به علت آسفالت نامناسب و موانعی که به دلیل شرایط نظامی در مسیر آن وجود دارد، راه مناسبی برای تردد کامیون‌های حامل بار نیست.


مورد دوم، جاده گیلانغرب به سومار است؛ این جاده نیز با طول تقریبی ۷۰ کیلومتر، به دلیل آنکه از دهستان ویژنان می‌گذرد و دارای پیچ‌های بسیار تند است، برای تردد کامیون‌های حمل بار گزینه مناسبی نیست.


جاده دیگر، مسیر زرنه به سومار است؛ این جاده ۷۰ کیلومتری اصلی‌ترین و مناسب‌ترین مسیری است که کامیون‌های حمل بار از آن استفاده می‌کنند.

جاده‌ای که تا چند سال پیش، زمانی که بازارچه سومار رونق لازم را نداشت، آسفالت نامناسبی داشت؛ اما با افزایش فعالیت بازارچه و تردد کامیون‌ها از این مسیر، تعمیر و روکش جدیدی از آسفالت بر روی آن کشیده شد.

با این حال، به دلیل کم‌عرض بودن، تردد در آن همچنان با مشکلات خاصی همراه است که این مشکلات را از رانندگانی که در این مسیر تردد می‌کنند، جویا شده‌ایم.


جاده سومار غیراستاندارد و پرریسک

«شمس‌اله بساطی»، راننده یکی از کامیون‌هایی که در این مسیر تردد می‌کند، می‌گوید: «من در ماه دو یا سه بار برای بازارچه سومار بار حمل می‌کنم و باید بگویم که این جاده برای ماشین‌های سنگین بسیار غیراستاندارد است و دارای پیچ‌ها، شیب‌ها و سربالایی‌های خطرناکی است و ما باید با کمترین سرعت در این جاده حرکت کنیم.»


تصادفات مرگبار در مسیرهای باریک و پرپیچ

«اسفندیار آلایش» نیز اظهار می‌کند: «در استان کرمانشاه به‌جز جاده مرز خسروی و پرویزخان، بقیه جاده‌های مرزی مانند شیخ‌صله، شوشمی و سومار بسیار خطرناک هستند و برای تردد کامیون و ماشین سنگین زجرآورند. جاده سومار هر سال چندین تصادف منجر به مرگ دارد. من خودم بارها شاهد بوده‌ام که به علت غیراستاندارد بودن جاده، بعضی راننده‌ها حاضر نیستند از این مسیر تردد کنند و بار را نمی‌پذیرند. در طول مسیر جاهایی وجود دارد که دو ماشین هم‌زمان نمی‌توانند از آن عبور کنند و این برای راننده‌ای که ساعت‌ها رانندگی کرده، عذاب‌آور است.»


مسئولان چاره‌اندیشی کنند

«سعداله نامور»، اهل همدان که کاشی و سرامیک به سومار حمل می‌کند، نیز چنین می‌گوید: «مسئولان وقتی می‌بینند که تردد تریلی و کامیون از این مسیر چندین برابر شده، باید به فکر چاره‌ای اساسی برای تعریض این جاده باشند. من مطمئن هستم اگر جاده زرنه به سومار تعریض شود و به حد استاندارد برسد، تردد برای حمل بار چندین برابر وضعیت فعلی خواهد شد، چون راننده قبل از هر چیز به وضعیت مسیر توجه می‌کند تا خطر کمتری داشته باشد.»


جاده که تعریض شود، تجارت رونق می‌گیرد

«فرهاد نادرپور»، راننده اهل گلپایگان نیز ضمن تأکید بر اینکه هموار و کم‌خطر بودن یک جاده تجاری و مرزی می‌تواند باعث رونق اقتصادی منطقه شود، می‌گوید: «من ماهی یک بار به این سمت بار می‌زنم و تأسف می‌خورم که چرا این جاده باید این‌گونه باشد. در بعضی پیچ‌ها، تردد واقعاً سخت است و باریکی جاده، احتمال تصادف را بالا برده است.»


بلاتکلیفی بین ایلام و کرمانشاه

«احمد حسن‌بیگی» از اهالی سومار نیز تصریح می‌کند: «مشترک بودن این جاده بین استان‌های کرمانشاه و ایلام باعث شده که تعریض این مسیر در بلاتکلیفی بماند. در همین ماه گذشته چندین تصادف خطرناک در این جاده رخ داده است که گاه منجر به مرگ می‌شود.»


استانداردسازی؛ مطالبه‌ای همگانی

اگرچه راهداری استان ایلام برای رفع برخی نقاط حادثه‌خیز اقدام به تعریض محور تنگه‌کوشک کرده است، اما نقاط خطرناک این جاده همچنان فراوان است. رانندگان و مردم منطقه انتظار دارند این مسیر مهم مرزی استانداردسازی و متناسب با تردد کامیون و خودروهای سنگین تعریض شود.

گزارش از رضا جمشیدی
کد:۱۴۰۴/۱۰۵