به گزارش جام کوردی، دکتر «جمال فتحاللهی» با بیان اینکه در عصر جدید میزان استفاده از خلق دانش در حوزه رفاه بسیار گسترده شده است، افزود: اگر کشوری نتواند خود را با این شرایط دانش اقتصاد محور تطبیق دهد از قافله توسعه عقب خواهد ماند.
تعامل دانشگاه رازی با رسانهها
رئیس دانشگاه رازی گفت: صاحب نظران معتقدند میزان دانش بنیان شدن اقتصاد تابع پنج نقش آفرین شامل: حاکمیت، صنایع و بنگاههای اقتصادی، سازمانهای مردمنهاد، رسانهها و دانشگاههاست. این ارکان به صورت هماهنگ و متوازن، میزان دانشبنیان شدن اقتصاد یک کشور را تعیین میکنند.
وی تصریح کرد: در چشم انداز دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر، در ایجاد جامعه دانش بنیان اقتصادی پیشرو است و این جاست که نقش رسانهها اهمیت ویژهتری در معرفی دانشگاه خواهد داشت.
فتح الهی گفت: رسانهها به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه دانشبنیان جایگاه ویژه ای دارند و دانشگاه رازی استان، با درک این نقش، تعامل سازنده با رسانهها را در دستور کار خود قرار داده است.
۵۲ هزار دانشجو در استان
رییس دانشگاه رازی در ادامه به تعداد دانشجو و اعضای هیأت علمی دانشگاههای در سطح استان اشاره کرد و افزود: ۵۲ هزار دانشجو در ۴۶ واحد آموزشی در استان کرمانشاه مشغول تحصیل و ۱۷۰۰ استاد تمام وقت عضو هیأت علمی نیز در استان کرمانشاه مشغول فعالیت هستند.وی اضافه کرد: در دانشگاه رازی نیز ۱۲ هزار دانشجو با ۵۰۰ عضو هیأت علمی مشغول فعالیت آموزشی هستند.
واگذاری مدیریت آموزش عالی استان به دانشگاه رازی
به گفته فتح اللهی دانشگاه رازی با این سهم از دانشجو و عضو هیأت علمی در تلاش است که با بخشهای مختلف تاثیر گذار در اقتصاد دانش بنیان تعامل ایجاد کند. برگزاری نشستهای ماهانه با سازمان های مردم نهادی چون کانون وکلا، کارشناسان کشاورزی، خانه صنعت و ... از جمله فعالیتهای دانشگاه در راستای تعاملات سامانمند است.
رییس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان این خبر که طی مصوبه ابلاغی وزارت علوم، مدیریت آموزش عالی استان در قالب کارگروهی به دانشگاه رازی واگذار شده است، افزود: تمام تلاش و هدف دانشگاه رازی ایجاد فضای عرضه و تقاضا برای بهرهگیری از دانش اقتصاد بنیان در خلق رفاه و ارزش افزوده است. اقتصاد ایران در حال حاضر وابستگی زیادی به منابع نفتی و گازی دارد و برای کاهش این فرآیند، اقتصاد دانش بنیان در کشور میتواند جایگاه بسیار خوبی داشته باشد .
تلاش برای کسب اعتماد نهادهای صنعتی و تولیدی استان
فتح الهی درباره اهمیت کسب اعتماد نهادهای صنعتی و تولیدی، به دانشگاه رازی گفت: هدف اصلی، ایجاد اطمینان در بدنه اقتصادی استان است تا با همراهی دانشگاه و بهکارگیری توان علمی اعضای هیأت علمی و هزاران دانشجو، گامهای عملی در مسیر توسعه دانشبنیان استان کرمانشاه برداشته شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش از پیگیریهای دانشگاه رازی برای اخذ مجوز دانشکده هنر و معماری خبر داد و گفت: دانشگاه رازی با وجود نیم قرن سابقه و ظرفیت های هنری زودتر از این باید پیگیر اخذ مجوز دانشکده هنر میشد چراکه در همه رشتههای هنری کرمانشاهیان حرف برای گفتن دارند. از باستانشناسی گرفته تا موسیقی، تئاتر و باستان شناسی و... .همچنین پیگیر اخذ مجوزهای وزارتخانه ای برای دانشکده برق و الکترونیک، نفت و پتروشیمی هستیم.
ناشناخته ماندن دانشگاه رازی در عرصه بینالمللی
رییس دانشگاه رازی در ادامه سخنانش به تعداد دانشجویان بینالملل این دانشگاه اشاره داشت و تصریح کرد: ۹۳۰ دانشجوی بین الملل در این دانشگاه در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی مشغول تحصیل هستند که با توجه به هممرزی استان با عراق، اکثر دانشجویان بین الملل دانشگاه رازی از این کشور هستند.
به گفته فتح الهی دانشگاه رازی کرمانشاه با وجود تمام ظرفیت های علمی آنچنان که باید در سطح ملی و بین الملل شناخته شده نیست.
وی با بیان اینکه یکی برنامه های دانشگاه تلاش برای معرفی هر چه بیشتر در سطح ملی و بین الملل است، افزود: در یکسال اخیر هر جا رویدادی برگزار شد، از آن برای معرفی دانشگاه بهره برداری کردیم.
رییس دانشگاه رازی با تاکید بر اینکه کیفیت جذب دانشجویان بینالمللی ارتباط مستقیمی با اعتبار علمی دانشگاه در عرصه جهانی دارد، گفت: تلاشهای مستمری برای معرفی و توسعه دیپلماسی علمی دانشگاه در مجامع بینالمللی صورت گرفته اما کافی نیست.
رییس دانشگاه رازی در ادامه به بخشی از اقدامات دانشگاه در این رابطه پرداخت و یادآور شد: حضور در کنفرانس علمی مشترک ایران و عراق در کربلا و انعقاد تفاهمنامههای همکاری با دانشگاههای عراقی،همچنین سفرهای علمی به روسیه به دعوت دانشگاه «رودن» و مشارکت در پنلهای تخصصی و نشستهای بینالمللی از جمله تلاش دانشگاه برای معرفی ظرفیتهای و جذب مشارکتهای علمی جهانی است.
پنجمین استان دانشگاهی کشور
رییس دانشگاه رازی ادامه داد: براساس رتبهبندیهای داخلی دانشگاه رازی طی ۳ سال اخیر در بین دانشگاههای جامع کشور، رتبه هشتم کشور و در بین دانشگاه های کشور پس از استان تهران، اصفهان، شیراز و فردوسی مشهد، تبریز قرار دارد و رتبه ششم را دارد. این در حالی است که استان کرمانشاه طی سالهای اخیر بر اساس شاخصهای توسعهای، در ردههای ۱۶ تا ۱۸ کشور قرار دارد.میتوان گفت؛ رتبه ششم دانشگاه رازی رتبه قابل دفاعی است و باید با بهرهگیری از تعاملات از این ظرفیت برای ارتقا و توسعه اقتصادی استان بهره گرفت. اینجاست که رسانه ها می توانند پا به میدان بگذارند تا اعتماد جامعه را به حوزه علمی باور پذیر کنند.
ظرفیت های جدی دانشگاه برای توسعه
وی با تاکید براینکه کرمانشاه پنجمین شهر دانشگاهی کشور است، افزود: امروز الویت دانشگاه رازی معرفی آن در سطح ملی و بین المللی است چراکه این دانشگاه از لحاظ علمی جایگاه دار است و می توان از این پتانسیل های جدی دانشگاه برای توسعه کرمانشاه استفاده کرد. دانشگاه رازی به عنوان نهاد تولید علم، کارش را خوب انجام می دهد. دانشگاه رازی در عرضه علم رتبه پنجم را دارد اما از لحاظ تقاضا آن طور باید دانشگاه نتوانسته با جامعه هدف ارتباط بگیرد.
درآمد ناچیز دانشگاه رازی
فتح الهی درباره میزان بودجه دانشگاه نیز این گونه توضیح داد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه دانشگاه و از این میزان ۱۹۸ میلیارد آن درآمد اختصاصی دانشگاه رازی است که بخش قابل توجهی از آن از محل شهریه دانشجویان بین الملل کسب می شود. وی گفت: ۱۰۵ درصد از درآمد اختصاصی در ۸ ماهه اول سال محقق شده است. درآمد دانشگاه در مقایسه با دانشگاههایی چون تهران و اصفهان چشمگیر نیست. درآمد دانشگاه تهران ۲.۵ همت، اصفهان یک همت و درآمد کرمانشاه ۱۰۰ میلیارد تومان است که با هم قابل مقایسه نیست.
فرحناز چراغی خبرنگار جام کوردی
۱۴۰۴/۱۰۲