جام کوردی
دوشنبه, ژوئن 9, 2025
کوردی
No Result
View All Result
  • صفحه اصلی
  • اقلیم کردستان عراق
  • استان‌های کردنشین ایران
    • آذربایجان غربی
    • ایلام
    • کردستان
    • کرمانشاه
  • ترکیه
  • سوریه
  • جهان
    • آفریقا
    • آمریکا
    • اروپا
    • آسیا
      • خاورمیانه
  • اقتصاد
  • فرهنگ
  • سلامت
    • توریسم سلامت
  • سیاست
  • جامعه
  • گردشگری
  • علم و فناوری
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • ویدیو
  • گوناگون
  • صفحه اصلی
  • اقلیم کردستان عراق
  • استان‌های کردنشین ایران
    • آذربایجان غربی
    • ایلام
    • کردستان
    • کرمانشاه
  • ترکیه
  • سوریه
  • جهان
    • آفریقا
    • آمریکا
    • اروپا
    • آسیا
      • خاورمیانه
  • اقتصاد
  • فرهنگ
  • سلامت
    • توریسم سلامت
  • سیاست
  • جامعه
  • گردشگری
  • علم و فناوری
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • ویدیو
  • گوناگون
No Result
View All Result
جام کوردی
No Result
View All Result
Home آخرین ها

فاز اول ساماندهی مرز باشماق آغاز شد

دسامبر 25, 2021
in آخرین ها, استان‌های کردنشین ایران, اقتصاد, انتخاب سردبیر, برگزیده, کردستان, گزارش, مناطق کردنشین
0
فاز اول ساماندهی مرز باشماق آغاز شد

جام کوردی-مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: فاز اول ساماندهی مرز باشماق آغاز و قرارداد آن با ۶0 میلیارد تومان اعتبار بسته شده و تمام اعتبار آن از منابع راهداری کشور است و محدودیت اعتباری در این زمینه نداریم.
محمد راشد مدرس گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار جام کوردی، با اشاره به اینکه، بیش از ۹۰ درصد از کالاها و مسافران در سطح کشور با استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در استان کردستان بیشتر از میانگین کشوری است لذا حل و نقل جاده‌ها نقش بسیار مهم و حساسی از جنبه‌های مختلفی دارد.
وی با اشاره به جابجایی کالا از مبدأ استان کردستان، بیان کرد: در هشت‌ماهه اول سال جاری مقدار ۵.۵ میلیون تن کالا از مبدأ استان جابجا و بیش از ۳۵۰ هزار سفر باری انجام‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان، ذکر کرد: کل ترانزیت ورودی به کشور در هشت‌ماهه اول سال جاری مقدار 1.7 میلیون تن کالا از طریق مرز رسمی باشماق وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 176 درصد رشد داشته است.
مدرس گرجی با اشاره به اینکه برای ساماندهی مرز باشماق ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده که قرارداد ۶۰ میلیارد تومان در فاز یک این طرح امضاشده است، عنوان کرد: مدیریت مرزها از سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی و در استان‌ها به راهداری واگذارشده و مطالعات لازم درزمینهٔ ساماندهی مرز باشماق انجام و پیش‌بینی آماری آن سه هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان، به افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن در سال جاری اشاره و بیان کرد: در هفت‌ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، آمار فوتی‌های تصادفات رانندگی برون‌شهری حدود ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.
مدرس گرجی، پنج عامل را موجب تصادفات رانندگی عنوان کرد و گفت: انسان، وسیله نقلیه، راه، عوامل امدادی(پلیس، هلال‌احمر، فوریت‌های پزشکی) و عوامل محیطی در کاهش یا افزایش تصادفات رانندگی نقش به سزایی دارند.
وی افزود: انسان به‌عنوان عامل هوشمند در چگونگی رعایت ضوابط رانندگی و رفتار درست ترافیکی، عامل اصلی شناخته می‌شود.
مدرس گرجی همچنین بابیان اینکه وسیله نقلیه ایمن که دارای بهترین شرایط استاندارد ایمن و مجهز به تجهیزات ایمن و محافظ سرنشینان از دیگر عوامل مهم محسوب می‌شود، ذکر کرد: حضور پلیس در طول شبکه راه‌ها و برخورد قانونی با متخلفین، همچنین حضور به‌موقع عوامل امدادی هلال‌احمر و اورژانس جهت انتقال مصدومین به مراکز درمانی و درمان آن‌ها از دیگر عوامل محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارتقای استاندارد راه‌ها و ایمن‌سازی راه‌ها از دیگر عوامل به شمار می‌آید، تصریح کرد: ساخت بزرگراه‌ها و ارتقای راه‌های اصلی و فرعی به بزرگراه، از وظایف حوزه ساخت راه‌ها (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و نیز ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها) است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان، وظیفه اداره کل راهداری و حمل و جاده‌ای را حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های موجود و نیز شناسایی و رفع نقاط پر تصادف عنوان کرد.
مدرس گرجی گفت: طول شبکه راه‌های استان کردستان حدود ۸ هزار کیلومتر بوده که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی و حدود ۱ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه بین‌شهری است.
وی ذکر کرد: طول بزرگراه‌‌های موجود استان حدود ۳۳۰ کیلومتر بوده که نیاز به ارتقای راه‌های بین‌شهری به بزرگراه به‌ویژه در کریدور شمال-جنوب است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان، افزود: ۳۳۰کیلومتر از کریدور شمال – جنوب در استان (کامیاران – سنندج- دیواندره- سقز- بوکان)واقع‌شده که فقط ۱۶۰ کیلومتر آن بزرگراه بوده و با توجه به این‌که سهم زیادی از تصادفات رانندگی در این محدوده صورت می‌پذیرد نیاز به بهره‌برداری رساندن بزرگراه این کرویدور حائز اهمیت است.
مدرس گرجی اظهار کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ۹ ماهه اول امسال حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بابت ایمن‌سازی راه‌های استان هزینه کرده است که شامل نگهداری، تهیه و نصب علائم عمودی، اجرای خط‌کشی، نگهداری و اجرای روشنایی در مقاطع موردنیاز، نگهداری و اجرای حفاظ در مقاطع پرتگاهی و شانه سازی راه‌ها است.
وی اضافه کرد: هزینه هر کیلومتر خط‌کشی (فقط خط وسط و بدون خطوط کناری) ۱۰۰ میلیون ریال بوده که هرساله هم باید تجدید شود؛ یعنی برای اجرای فقط خطوط وسط راه‌های بین‌شهری ۱۸۰ میلیارد ریال لازم است. این در حالی است که از مجموع طول ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتری راه‌های روستایی نیز ۳ هزار و ۱۶۰ کیلومتر آن آسفالت است که اجرای خط‌کشی این طول تیز رقم قابل‌توجهی نیاز دارد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان،از دیگر اقدامات این اداره کل، اصلاح نقاط پر تصادف عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۲۴ نقطه پر تصادف در استان شناسایی‌شده که ۱۳ نقطه آن با صرف اعتباری معادل ۱۵۰ میلیارد ریال اصلاح‌شده و مابقی در دست اقدام است.
لازم به ذکر است که توجه به مسائل آموزشی جهت اصلاح رفتارهای ترافیکی از عوامل مؤثر در جهت کاهش تلفات رانندگی محسوب می‌گردد.
مدرس گرجی همچنین در خصوص ساماندهی مرز باشماق، خاطرنشان کرد:
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال ۱۳۹۲ ساخت پایانه مرزی باشماق شامل سالن های مسافری و تجاری را به پایان رسانده و از آن موقع در حال بهره برداری است، اما طی دو سال گذشته و با توجه به پیگیری استانداری استان بابت الحاق زمین های مجاور پایانه مرزی باشماق که مربوط به بازارچه باشماق بود به پایانه و انتقال بازارچه به محلی دیگر، بحث ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق آغاز که پس از تهیه طرح جامع ساماندهی مرز مذکور در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور به عنوان عالی ترین مرجع در این خصوص در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تایید شد.
که مقرر گردید انتقال اسناد زمین های موردنیاز طرح ساماندهی توسط استانداری کردستان جهت شروع اجرای زیرساخت های طرح توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ، به نام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور شود. ضمنا گمرک جمهوری اسلامی ایران و نیز شرکت مای نفت نسبت به اصلاح رویه های شان در مرز و انتقال این رویه ها به پسکرانه ها ، جهت جلوگیری از توقف در مرز و روان سازی ترددها اقدام نمایند.
که در این راستا، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نسبت به انتخاب پیمانکار از طریق فرآیند قانونی و عقد قرارداد ‌‌شروع عملیات اجرایی فاز اول طرح به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از خردادماه سالجاری اقدام نمود اما متاسفانه تاکنون مشکل تملک زمین های مورد نیاز طرح که مقرر شده بود توسط استانداری کردستان انجام شود حل نشده و البته گمرک کشور و شرکت مای نفت نیز نسبت به شروع تعهدات خود برابر طرح مصوب کشوری ، اقدام ننموده اند که این موارد موجب کندی عملیات طرح ساماندهی مرز باشماق شده است.

Previous Post

تظاهرات عراقی‌ها برای تجدید پیمان با شهدای مقاومت و مخالفت با نتیجه انتخابات

Next Post

۶۹ پزشک متخصص در بیمارستان‌های کردستان جذب شده‌اند

Next Post
۶۹ پزشک متخصص در بیمارستان‌های کردستان جذب شده‌اند

۶۹ پزشک متخصص در بیمارستان‌های کردستان جذب شده‌اند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

No Result
View All Result

نوشته‌های تازه

  • تردد بیش از ۶۰ هزار کامیون از گمرکات مرزی کرمانشاه
  • ابهام در روند درمانی نایب‌قهرمان جهان| روایت‌های متناقض از یک حادثه!
  • «سعید کریمی» رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه شد
  • مقامات اسرائیلی سکوت کرده‌ و رسانه‌های عبری سردرگم هستند
  • ایران اسناد مربوط به تأسیسات اتمی اسرائیل را منتشر می کند / اسنادی در رابطه با امریکا و اروپا هم بە دست آمدە

آخرین دیدگاه‌ها

  • منصور در عضو پارلمان اقلیم کردستان در گفتگو با جام کوردی: گشایش مرز «سازان» مطالبه اصلی مردم حلبچه از استاندار کرمانشاه
  • پرویز اکبری در به همت جام کوردی؛ دوچرخه سواران کرمانشاهی مسیر مرز ایران تا حلبچه عراق را رکاب می زنند
جام کوردی

بایگانی‌ها

  • ژوئن 2025
  • می 2025
  • آوریل 2025
  • مارس 2025
  • فوریه 2025
  • ژانویه 2025
  • دسامبر 2024
  • نوامبر 2024
  • اکتبر 2024
  • سپتامبر 2024
  • آگوست 2024
  • جولای 2024
  • ژوئن 2024
  • می 2024
  • آوریل 2024
  • مارس 2024
  • فوریه 2024
  • ژانویه 2024
  • دسامبر 2023
  • نوامبر 2023
  • اکتبر 2023
  • سپتامبر 2023
  • آگوست 2023
  • جولای 2023
  • ژوئن 2023
  • می 2023
  • آوریل 2023
  • مارس 2023
  • فوریه 2023
  • ژانویه 2023
  • دسامبر 2022
  • نوامبر 2022
  • اکتبر 2022
  • سپتامبر 2022
  • آگوست 2022
  • جولای 2022
  • ژوئن 2022
  • می 2022
  • آوریل 2022
  • مارس 2022
  • فوریه 2022
  • ژانویه 2022
  • دسامبر 2021
  • نوامبر 2021
  • اکتبر 2021
  • سپتامبر 2021
  • آگوست 2021
  • جولای 2021
  • ژوئن 2021
  • می 2021
  • آوریل 2021
  • مارس 2021
  • فوریه 2021
  • ژانویه 2021
  • دسامبر 2020

دسته‌ها

  • آخرین ها
  • آذربایجان غربی
  • آسیا
  • آفریقا
  • آمریکا
  • اروپا
  • استان‌های کردنشین ایران
  • اقتصاد
  • اقلیم کردستان عراق
  • انتخاب سردبیر
  • ایلام
  • برگزیده
  • تبلیغات
  • ترکیه
  • توریسم سلامت
  • جامعه
  • جهان
  • چندرسانه‌ای
  • خاورمیانه
  • سلامت
  • سوریه
  • سیاست
  • عکس
  • علم و فناوری
  • فرهنگ
  • کردستان
  • کرمانشاه
  • گردشگری
  • گزارش
  • گفت‌وگو
  • گوناگون
  • مناطق کردنشین
  • ویدیو
  • یادداشت
  • تبلیغات در جام کوردی

© 2020

No Result
View All Result
  • مناطق کردنشین
    • استان‌های کردنشین ایران
      • آذربایجان غربی
      • ایلام
      • کردستان
      • کرمانشاه
    • اقلیم کردستان عراق
    • ترکیه
    • سوریه
  • اقتصاد
  • جامعه
  • سیاست
  • فرهنگ
  • گردشگری
  • سلامت
    • توریسم سلامت
  • علم و فناوری
  • جهان
    • آسیا
      • خاورمیانه
    • اروپا
    • آمریکا
    • آفریقا
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • ویدیو
  • گوناگون
  • زبان کوردی

© 2020