جام کوردی
شنبه, ژوئن 7, 2025
کوردی
No Result
View All Result
  • صفحه اصلی
  • اقلیم کردستان عراق
  • استان‌های کردنشین ایران
    • آذربایجان غربی
    • ایلام
    • کردستان
    • کرمانشاه
  • ترکیه
  • سوریه
  • جهان
    • آفریقا
    • آمریکا
    • اروپا
    • آسیا
      • خاورمیانه
  • اقتصاد
  • فرهنگ
  • سلامت
    • توریسم سلامت
  • سیاست
  • جامعه
  • گردشگری
  • علم و فناوری
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • ویدیو
  • گوناگون
  • صفحه اصلی
  • اقلیم کردستان عراق
  • استان‌های کردنشین ایران
    • آذربایجان غربی
    • ایلام
    • کردستان
    • کرمانشاه
  • ترکیه
  • سوریه
  • جهان
    • آفریقا
    • آمریکا
    • اروپا
    • آسیا
      • خاورمیانه
  • اقتصاد
  • فرهنگ
  • سلامت
    • توریسم سلامت
  • سیاست
  • جامعه
  • گردشگری
  • علم و فناوری
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • ویدیو
  • گوناگون
No Result
View All Result
جام کوردی
No Result
View All Result
Home آخرین ها

حملات انصارالله بندر ایلات را به تعطیلی کشانده؛ این بندر چه اهمیتی برای اسرائیل دارد؟

جام کوردی _ شبکه‌های اجتماعی مملو از اخبار ورشکستگی بندر ایلات اسرائیل هستند که به دلیل عملیات انصارالله یمن در دریای سرخ بیش از هشت ماه است به حالت تعطیلی درآمده‌اند. اما این بندر چگونه به این مرحله از بحران رسید؟ این بحران چگونه بر حرکت تجاری به سمت اسرائیل تأثیر می گذارد؟ اهمیت بندر ایلات برای اقتصاد اسرائیل چیست؟

جولای 18, 2024
in آخرین ها, انتخاب سردبیر, خاورمیانه, گزارش
0
حملات انصارالله بندر ایلات را به تعطیلی کشانده؛ این بندر چه اهمیتی برای اسرائیل دارد؟

به گزارش جام کوردی، وب‌سایت World Cargo News که متخصص دریانوردی دریایی است، چند روز پیش خبری با عنوان «بندر ایلات اعلام ورشکستگی کرد» منتشر نمود که در آن اعلام شد بندر ایلات به دلیل کاهش 85 درصدی فعالیت‌ها در نتیجه حملات حوثی‌ها به کشتی‌های در حال حرکت در دریای سرخ ورشکسته شده است.

در حالی که العربی الجدید انتشار این خبر را در سایت‌های خبری اسرائیل مشاهده نکرده است اما وب سایت SeaTrade Maritime که متخصص در ناوبری دریایی است، در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، توضیح داد اثرات اقتصادی حملات حوثی‌ها در دریای سرخ. با درخواست کمک مالی از سوی بندر ایلات از سوی دولت اسرائیل پس از کاهش 85 درصدی حجم حمل و نقل نمایان و هویدا شده است.

روزنامه کالکالیست هم گزارش داد که ۱۴۹ هزار وسیله نقلیه در سال ۲۰۲۳ وارد ایلات شده است در حالی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون هیچ وسیله نقلیه‌ای وارد این بندر نشده است.

واردات خودرو از بندر ایلات

بندر ایلات که عمدتاً واردات خودرو و صادرات پتاس از بحر المیت را انجام می‌دهد، در مقایسه با بنادر اسرائیلی در دریای مدیترانه در حیفا و اشدود که تقریباً تمام تجارت اسرائیل را انجام می‌دهند، از نظر حجم کوچک است. اما ایلات که در نزدیکی تنها ورود ساحلی به اردن در بندر عقبه قرار دارد، دروازه‌ای به سمت شرق بدون نیاز به حرکت در کانال سوئز برای اسرائیل فراهم می‌کند.

بخش خودرو بیشترین آسیب را از بحران بندر ایلات دیده است از ۷ اکتبر سال گذشته تردد کشتی‌ها به بندر ایلات کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اداره بندر ایلات در اردیبهشت ماه سال گذشته به کالکالیست، آخرین ورود کشتی حامل وسایل نقلیه (کشتی گالنوآ) در آبان ماه سال گذشته بوده است.

در ماه اکتبر تعداد خودروهای بندر ایلات و مناطق اطراف آن ۶۰ هزار دستگاه خودرو برآورد شده است. در اواسط آوریل ۲۰۲۳ تعداد آنها به حدود ۱۰ هزار رسید و عمدتاً در مناطق اطراف ایلات ذخیره می‌شدند. به گفته منابع کالکالیست در صنعت خودرو، تا پایان ماه می ۲۰۲۳ همه خودروها از بندر منتقل شده بودند.

بر اساس داده‌های سازمان کشتیرانی اسرائیل، تا زمان وقوع جنگ و هدف قرار دادن کشتی‌ها، بندر ایلات بیشترین واردات خودرو را داشت. در سال ۲۰۲۳، ۱۴۹.۵ هزار خودرو از طریق بندر به اسرائیل وارد شده است، در حالی که ۱۱۴ هزار خودرو از طریق بندر اشدود و ۸۱.۲ هزار خودرو از طریق بندر حیفا وارد شده است.

بندر ایلات تعطیل شده و درآمدی ندارد

بندر ایلات در سال ۲۰۱۳ خصوصی شد و در قراردادی که تا سال ۲۰۲۸ ادامه دارد با امکان تمدید برای ۱۰ سال دیگر به مبلغ ۱۲۲ میلیون شیکل خریداری شد.

در جلسه‌ای با کمیسیون امور اقتصادی کنست در ۷ ژوئیه، گیدئون گلبر، مدیرعامل بندر گفت که هشت ماه است که هیچ فعالیتی در بندر صورت نگرفته و هیچ درآمدی از آن دریافت نشده است.

گلبر در مصاحبه‎‌ای با وب سایت اسرائیلی کالکالیست در پایان سال گذشته گفت که در پی تشدید بحران، اداره بندر از «دولت» برای از دست دادن درآمدهای خود درخواست غرامت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشتی ها از عبور از تنگه باب المندب در مسیر بندر ایلات می‌ترسند، بنابراین به سمت مسیری می‌روند که کل قاره آفریقا را دور می‌زند به گونه‌ای که طول سفر دریایی را حدوداً ۲۰ روز افزایش می‌دهد، بدین ترتیب کشتی‌ها از طریق تنگه جبل الطارق وارد دریای مدیترانه می‌شوند و از آنجا به سمت بنادر حیفا و اشدود به حرکت خود ادامه می‌دهند به طوری که عبور از کانال سوئز به بندر ایلات بی‌فایده است.

در چارچوبی گسترده تر، عملیات حوثی‌ها صدها کشتی را هر هفته به سفری بسیار طولانی‌تر حدود ۴۰۰۰ مایل طولانی‌تر منحرف کرده است که منجر به افزایش هزینه سوخت و حمل و نقل و هزینه‌های ریسک بالاتر می‌شود.

اتحادیه کارگران هیستادروت، سازمانی که شامل صدها هزار کارگر بخش دولتی است، گفت که اداره بندر ایلات اعلام کرده قصد دارد نیمی از ۱۲۰ کارمند بندر ایلات را اخراج کند.

در ماه دسامبر، مدیر عامل بندر ایلات به رویترز گفت از زمانی که حوثی‌ها حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کردند، فعالیت‌ها ۸۵ درصد کاهش یافته است. او در آن زمان گفت که در صورت ادامه بحران ممکن است مجبور به اخراج کارگران شوند.

Tags: ایلاتجام کوردییمن
Previous Post

راه اندازی ۲۰۰ پنل خورشیدی تولید برق در کرمانشاه

Next Post

مشارکت حدود 6 میلیون زائر در مراسم عاشورا

Next Post
مشارکت حدود 6 میلیون زائر در مراسم عاشورا

مشارکت حدود 6 میلیون زائر در مراسم عاشورا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

No Result
View All Result

نوشته‌های تازه

  • فرصت‌سوزی‌های ویرانگر و درمان پس از فاجعه؛ تکرار یک درد آشنا
  • رشد ۶۴ درصدی صادرات کالا از مرز شوشمی
  • سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام: اشغالگران چاره‌ای جز توقف جنگ ندارند
  • پایان تلخ یک قهرمان!
  • ترامپ ایران را تهدید کرد

آخرین دیدگاه‌ها

  • منصور در عضو پارلمان اقلیم کردستان در گفتگو با جام کوردی: گشایش مرز «سازان» مطالبه اصلی مردم حلبچه از استاندار کرمانشاه
  • پرویز اکبری در به همت جام کوردی؛ دوچرخه سواران کرمانشاهی مسیر مرز ایران تا حلبچه عراق را رکاب می زنند
جام کوردی

بایگانی‌ها

  • ژوئن 2025
  • می 2025
  • آوریل 2025
  • مارس 2025
  • فوریه 2025
  • ژانویه 2025
  • دسامبر 2024
  • نوامبر 2024
  • اکتبر 2024
  • سپتامبر 2024
  • آگوست 2024
  • جولای 2024
  • ژوئن 2024
  • می 2024
  • آوریل 2024
  • مارس 2024
  • فوریه 2024
  • ژانویه 2024
  • دسامبر 2023
  • نوامبر 2023
  • اکتبر 2023
  • سپتامبر 2023
  • آگوست 2023
  • جولای 2023
  • ژوئن 2023
  • می 2023
  • آوریل 2023
  • مارس 2023
  • فوریه 2023
  • ژانویه 2023
  • دسامبر 2022
  • نوامبر 2022
  • اکتبر 2022
  • سپتامبر 2022
  • آگوست 2022
  • جولای 2022
  • ژوئن 2022
  • می 2022
  • آوریل 2022
  • مارس 2022
  • فوریه 2022
  • ژانویه 2022
  • دسامبر 2021
  • نوامبر 2021
  • اکتبر 2021
  • سپتامبر 2021
  • آگوست 2021
  • جولای 2021
  • ژوئن 2021
  • می 2021
  • آوریل 2021
  • مارس 2021
  • فوریه 2021
  • ژانویه 2021
  • دسامبر 2020

دسته‌ها

  • آخرین ها
  • آذربایجان غربی
  • آسیا
  • آفریقا
  • آمریکا
  • اروپا
  • استان‌های کردنشین ایران
  • اقتصاد
  • اقلیم کردستان عراق
  • انتخاب سردبیر
  • ایلام
  • برگزیده
  • تبلیغات
  • ترکیه
  • توریسم سلامت
  • جامعه
  • جهان
  • چندرسانه‌ای
  • خاورمیانه
  • سلامت
  • سوریه
  • سیاست
  • عکس
  • علم و فناوری
  • فرهنگ
  • کردستان
  • کرمانشاه
  • گردشگری
  • گزارش
  • گفت‌وگو
  • گوناگون
  • مناطق کردنشین
  • ویدیو
  • یادداشت
  • تبلیغات در جام کوردی

© 2020

No Result
View All Result
  • مناطق کردنشین
    • استان‌های کردنشین ایران
      • آذربایجان غربی
      • ایلام
      • کردستان
      • کرمانشاه
    • اقلیم کردستان عراق
    • ترکیه
    • سوریه
  • اقتصاد
  • جامعه
  • سیاست
  • فرهنگ
  • گردشگری
  • سلامت
    • توریسم سلامت
  • علم و فناوری
  • جهان
    • آسیا
      • خاورمیانه
    • اروپا
    • آمریکا
    • آفریقا
  • چندرسانه‌ای
    • عکس
    • ویدیو
  • گوناگون
  • زبان کوردی

© 2020