به گزارش جام کوردی، وبسایت World Cargo News که متخصص دریانوردی دریایی است، چند روز پیش خبری با عنوان «بندر ایلات اعلام ورشکستگی کرد» منتشر نمود که در آن اعلام شد بندر ایلات به دلیل کاهش 85 درصدی فعالیتها در نتیجه حملات حوثیها به کشتیهای در حال حرکت در دریای سرخ ورشکسته شده است.
در حالی که العربی الجدید انتشار این خبر را در سایتهای خبری اسرائیل مشاهده نکرده است اما وب سایت SeaTrade Maritime که متخصص در ناوبری دریایی است، در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، توضیح داد اثرات اقتصادی حملات حوثیها در دریای سرخ. با درخواست کمک مالی از سوی بندر ایلات از سوی دولت اسرائیل پس از کاهش 85 درصدی حجم حمل و نقل نمایان و هویدا شده است.
روزنامه کالکالیست هم گزارش داد که ۱۴۹ هزار وسیله نقلیه در سال ۲۰۲۳ وارد ایلات شده است در حالی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون هیچ وسیله نقلیهای وارد این بندر نشده است.
واردات خودرو از بندر ایلات
بندر ایلات که عمدتاً واردات خودرو و صادرات پتاس از بحر المیت را انجام میدهد، در مقایسه با بنادر اسرائیلی در دریای مدیترانه در حیفا و اشدود که تقریباً تمام تجارت اسرائیل را انجام میدهند، از نظر حجم کوچک است. اما ایلات که در نزدیکی تنها ورود ساحلی به اردن در بندر عقبه قرار دارد، دروازهای به سمت شرق بدون نیاز به حرکت در کانال سوئز برای اسرائیل فراهم میکند.
بخش خودرو بیشترین آسیب را از بحران بندر ایلات دیده است از ۷ اکتبر سال گذشته تردد کشتیها به بندر ایلات کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اداره بندر ایلات در اردیبهشت ماه سال گذشته به کالکالیست، آخرین ورود کشتی حامل وسایل نقلیه (کشتی گالنوآ) در آبان ماه سال گذشته بوده است.
در ماه اکتبر تعداد خودروهای بندر ایلات و مناطق اطراف آن ۶۰ هزار دستگاه خودرو برآورد شده است. در اواسط آوریل ۲۰۲۳ تعداد آنها به حدود ۱۰ هزار رسید و عمدتاً در مناطق اطراف ایلات ذخیره میشدند. به گفته منابع کالکالیست در صنعت خودرو، تا پایان ماه می ۲۰۲۳ همه خودروها از بندر منتقل شده بودند.
بر اساس دادههای سازمان کشتیرانی اسرائیل، تا زمان وقوع جنگ و هدف قرار دادن کشتیها، بندر ایلات بیشترین واردات خودرو را داشت. در سال ۲۰۲۳، ۱۴۹.۵ هزار خودرو از طریق بندر به اسرائیل وارد شده است، در حالی که ۱۱۴ هزار خودرو از طریق بندر اشدود و ۸۱.۲ هزار خودرو از طریق بندر حیفا وارد شده است.
بندر ایلات تعطیل شده و درآمدی ندارد
بندر ایلات در سال ۲۰۱۳ خصوصی شد و در قراردادی که تا سال ۲۰۲۸ ادامه دارد با امکان تمدید برای ۱۰ سال دیگر به مبلغ ۱۲۲ میلیون شیکل خریداری شد.
در جلسهای با کمیسیون امور اقتصادی کنست در ۷ ژوئیه، گیدئون گلبر، مدیرعامل بندر گفت که هشت ماه است که هیچ فعالیتی در بندر صورت نگرفته و هیچ درآمدی از آن دریافت نشده است.
گلبر در مصاحبهای با وب سایت اسرائیلی کالکالیست در پایان سال گذشته گفت که در پی تشدید بحران، اداره بندر از «دولت» برای از دست دادن درآمدهای خود درخواست غرامت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: کشتی ها از عبور از تنگه باب المندب در مسیر بندر ایلات میترسند، بنابراین به سمت مسیری میروند که کل قاره آفریقا را دور میزند به گونهای که طول سفر دریایی را حدوداً ۲۰ روز افزایش میدهد، بدین ترتیب کشتیها از طریق تنگه جبل الطارق وارد دریای مدیترانه میشوند و از آنجا به سمت بنادر حیفا و اشدود به حرکت خود ادامه میدهند به طوری که عبور از کانال سوئز به بندر ایلات بیفایده است.
در چارچوبی گسترده تر، عملیات حوثیها صدها کشتی را هر هفته به سفری بسیار طولانیتر حدود ۴۰۰۰ مایل طولانیتر منحرف کرده است که منجر به افزایش هزینه سوخت و حمل و نقل و هزینههای ریسک بالاتر میشود.
اتحادیه کارگران هیستادروت، سازمانی که شامل صدها هزار کارگر بخش دولتی است، گفت که اداره بندر ایلات اعلام کرده قصد دارد نیمی از ۱۲۰ کارمند بندر ایلات را اخراج کند.
در ماه دسامبر، مدیر عامل بندر ایلات به رویترز گفت از زمانی که حوثیها حملات خود را به کشتیها در دریای سرخ آغاز کردند، فعالیتها ۸۵ درصد کاهش یافته است. او در آن زمان گفت که در صورت ادامه بحران ممکن است مجبور به اخراج کارگران شوند.