به گزارش جام کوردی ، محور هلشی به سرفیرزآباد یکی پرترددترین جاده های فرعی استان کرمانشاه است، آمار تصادفات جاده ای بالایی را نه تنها در استان بلکه در بین جاده های فرعی سراسر کشور بنابه گفته مسئولان مربوطه، دارد.
جاده هلشی- سرفیرزآباد به علت بالای آمار تصادفات به «جاده مرگ» در بین مردم کرمانشاه مشهور شده است. همین چند روز پیش بود که بر اثر تصادف دو خودرو پراید، یکی از خودروها آتش گرفت و تنها سرنشین آن در میان آتش سوخت.
جاده هلشی- سرفیرزآباد نمونه چنین حوادث تلخ و دلخراشی را بسیار به خود دیده است. هفته ای نیست که در این جاده حداقل یک تصادف سبک و یا سنگین اتفاق نیفتد. در اغلب تصادفات نیز کشته می دهد.
تعبیر قتلگاه به جاده هلشی – سرفیرزآباد در واقع نشان از عمق حوادث تلخ و هولناک جاده ای در این محور است.
جاده کم عرض و بسیار طولانی است. دارای پیچهای متعدد بدون دید. آسفالت جاده نیز تخریب شده است و جاده از روشنایی در شب محروم است . هیچ تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی در این جاده دیده نمی شود و مردم نیز به هیچ وجه تابع قوانین راهنمایی و رانندگی نیستند و هر طور که می خواهند رانندگی میکنند. چند دهستان و چند صد روستا روی این جاده تردد میکنند.
تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا این جاده جان مردم را بگیرد و خانوادههای بسیاری را داغدار ابدی کند.
از مسئولان مربوطه نیز کاری بر نمی آید جز افسوس و ارائه آمار کشتههای این جاده … .
مشکلات بخش سرفیروزآباد و هلشی به عنوان شهر آن، محدود به همین جاده نمیشود. به جرات میتوان گفت؛ این بخش با جمعیت بالای ۳۰ هزار نفر جزو محرومترین بخشهای نه تنها استان کرمانشاه، بلکه در ایران است.
جاده مرگبار، مشکلات اقتصادی، ضعف زیرساختها و تمام کمبودها و محرومیت های این منطقه، نتیجه نوع نگاه و سیاست اجتماعی است که تا به امروز در بخش سرفیروز آباد اجرا شده است.
یکی از ساکنان شهر هلشی میگوید: بسیاری از اهالی این روستا که از جاده هلشی – فیروزآباد تردد می کنند، ساکن شهر هستند. تردد در این به خاطر کشت و کار کشاورزی است.
همچنین این جاده بیشتر موقع خاکسپاری ها، پنجشنبه ها و …شلوغ می شود. مردم هم برای رسیدن به مقصد عجله دارند. همین موضوعات باعث تصادفات بدی در این جاده میشود.
وی ادامه میدهد: جاده بسیار باریک است و بار ترافیکی معمولا در این جاده زیاد است.
«علی خوشرو» با اشاره به تصادفات متعدد در این جاده، میافزاید: خانوادههای زیادی در این جاده داغدار شدهاند اما هنوز به طور جدی کسی به فکر حل مسائل و مشکلات مردم این منطقه نیست. مسئولان قول بازسازی و تعریض این جاده را دادهاند اما از قول تا عمل راه بسیار است.
نمایندهها هم موقع انتخابات برای اخذ رایگیری هر روز به روستاهای این منطقه می آمدند و بعد از موفقیت و بالا رفتن دیگر آن روزها یادشان میرود . خیلی از نمایندهها قول تعریض جاده هلشی – سرفیروزآباد را دادهاند اما… .
یکی دیگر از اهالی روستاهای اطراف، اضافه میکند: طی یک ماهه اخیر دو تصادف بسیار هولناک در این جاده رخ داده و چند کشته هم برجای گذاشته است. در تصادف اول یک خانواده چهار نفره کشته شدند و در این آخرین هم راننده در خودرو دچار حریق شد و سوخت. به همین راحتی مردم در این جاده میمیرند و هیچ کس هم پاسخگوی نیست.
مومنی که از اهالی روستای خشکرود است، ادامه میدهد: ترافیک جاده هلشی بویژه پنجشنبه ها بالاست. این جاده کم عرض غیر استاندارد جوابگوی ترافیک سنگین آن نیست. مردم هم چه موقع رفت و چه برگشت بسیار عجله دارند و قوانین را رعایت نمیکنند و این باعث تصادفات متعدد رانندگی در این جاده شده است.
وی از مسئولان و نمایندگان درخواست میکند: برای تعریض و استاندارد سازی این جاده آستین همت بالا بزنند. مردم مجبورند از این جاده تردد کنند اما تردد مردم در این جاده مساوی است با مرگ.
مومنی با اشاره به محرومیت منطقه، می افزاید: مردم بخش سرفیرزآباد از مشکلات متعددی رنج می برند و این جاده نیز غوز بالا غوز شده است.
دست مردم به جایی بند نیست و مردم چه گناهی کردن که باید بخاطر تردد از این جاده، باید جانشان را فدا کنند.
وی اضافه میکند: امیدوارم استاندار جدید کرمانشاه به منطقه سرفیرزآباد سری بزند و از نزدیک مشکلات مردم را ببیند.
این کشاورز تصریح میکند: علت اینکه بسیاری از مردم منطقه به جای کشت محصولات کشاورزی، خشخاش می کارند، همین نبود اشتغال و اقتصاد ضعیف شان است.
مردم از مسئولان انتظار رسیدگی دارند و این انتظار بهجای است. داشتن یک جاده استاندارد حق مردم سرفیرزآباد است و تا کی باید مردم با جانشان تاوان مشکلات این جاده را پس دهند؟!
فرمانده انتظامی استان طی گفتگویی از سرعت اصلاح نقاط حادثه خيز برون شهری کرمانشاه خبر داده اما این سرعت براساس مشاهدات گویا شامل حال منطقه محروم سرفیرزآباد نمیشود.
براساس تاکید «مهدی حاجيان» رفع نقاط حادثه خيز جادهای برون شهری در راستای اجرای مطالبات مردم و با همکاری دستگاهها و سازمان های مربوطه اجرا خواهد شد و در اين ميان همه دستگاه ها مکلف هستند به تعهدات و وظايف خود عمل کنند.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه همچنین گفته که کار اصلاح نقاط حادثه خيز برون شهری با جديت ادامه پيدا می کند.
وی به کاهش 5 درصدی تلفات و 2 درصدی مصدومان حوادث رانندگی در محورهای استان در مقايسه با سال قبل نیز اشاره کرد.
براساس گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه نیز، ۱۹ نقطه حادثه خیز در استان کرمانشاه با میزان حادثه خیزی بالا وجود دارد که محور هلشی ـ سرفیرزآباد هم یکی از آنهاست.
به گفته وی، در بین جادههای استان، محور هلشی به سرفیروزآباد در کرمانشاه بیشترین آمار تلفات جادهای را در بین جادههای فرعی سراسر کشور دارد.
گزارش از فرحناز چراغی