به گزارش جام کوردی، مرز سومار چندین سال است ( تقریبا از سال ۱۳۹۴) که برای مقاصد تجاری از سوی ایران مورد استفاده قرار میگیرد اما متاسفانه هنوز از سوی طرف عراقی به عنوان یک مرز رسمی به رسمیت شناخته نشده است.
از ظرفیتهای تجاری مرز سومار همین بس که از صادرات ۳.۴ میلیارد دلاری سال گذشته کرمانشاه سهمی معادل ۸۰۰ میلیون دلار یعنی نزدیک به یک چهارم صادرات استان را به خود اختصاص داده است، آن هم در شرایطی که قدمت فعالیت تجاری این مرز به اندازه پرویزخان و خسروی نیست اما پس از این دو مرز بیشترین سهم صادرات را دارد.
بارها از گذشته گفته شده که مرز سومار امکان صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال را دارد و همین حالا نیز با وجود اینکه زیرساختهای مناسبی از جمله راه دسترسی مناسب برای کامیونهای صادراتی ندارد اما در چند قدمی صادرات یک میلیارد دلاری ایستاده است.
بخش مهم و اصلی دیگر مرز سومار که چندان به آن توجه نشده تردد مسافری از این مرز با توجه به فاصله اندک آن با استانها و شهرهای مهم عراق است.
فاصله مرز سومار با بغداد نزدیک به ۱۵۵ کیلومتر و تا کربلا حدود ۲۳۰ کیلومتر است و این یعنی یکی از امنترین و نزدیکترین مسیرها به بخش عربی عراق خصوصا عتبات عالیات.
همین حالا نیز در ایام اربعین بخش زیادی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز موکبهایی که در عراق مستقر میشوند از مرز سومار به این کشور منتقل میشود اما امکان تردد مسافری به صورت گسترده و رسمی از مرز سومار میسر نیست.
این در حالی است که اگر زیرساختهای ابتدایی در این مرز فراهم و امکان تردد گردشگران و تجار فراهم شود تحولی قابل توجه در اقتصاد استان و خصوصا گیلانغرب رقم خواهد زد.
در ابتدای کار میتوان تردد مسافر از این مرز را با زیرساختهای ساده مشابه تجربهای که در تردد مسافر از مرز شوشمی داشتیم آغاز کنیم و به تدریج به سمت زیرساختهای گستردهتر مانند پایانه مسافری، امکانات رفاهی، جاده دسترسی مناسب و … برویم.
بازگشایی مسافری مرز سومار چند مزیت مهم دارد، در درجه اول از بار تردد زوار عتبات عالیات که اکنون بر مرزهایی مانند مهران، خسروی و … متمرکز است میکاهد و بخشی از زوار میتوانند از این مرز عازمعتبات عالیات شوند.
این امر مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی حداقل برای گیلانغرب خواهد داشت و در کنار آن از ازدحام جمعیت ایام اربعین در سایر مرزها نیز میکاهد.
از سوی دیگر تردد مسافری از مرز سومار میتواند به رونق گردشگری و خصوصا توریسم سلامت نیز کمک بسزایی بکند.
اما مهمترین پیشنیاز برای اینکه تردد مسافر به صورت گسترده از مرز سومار برقرار شود این است که رایزنیهای جدی با طرف عراقی صورت گیرد تا این مرز از سمت عراق به رسمیت شناخته شود، طرح جامع مرز سومار پس از چند سال بلاتکلیفی نهایی شود و زیرساختهای مناسب برای تردد مسافر در این مرز فراهم گردد.
حصول این مهم به پیگیریهای جدی از سوی مدیران ارشد استان، مجمع نمایندگان و حتی رایزنیهایی در سطح ملی نیاز دارد.
گزارش از فائزه معصومی