جام کوردی – شیرکو سعید معتقد است که تفاهنامە با آمریکا، یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای ایران است؛ زیرا توانسته در برابر حمله مشترک آمریکا و اسرائیل مقاومت کند، تحریمها را بشکند و اقتصاد خود را بدون دست کشیدن از برنامه هستهایاش نجات دهد. دلیل خشم و سردرگمی شدید در تلآویو نیز همین است.
خبرنگار جام کوردی برای بررسی تفاهمنامە میان ایران و آمریکا با شیرکو سعید، تحلیلگر سیاسی، گفتگو کرد که در آن بە هزینه مالی جنگ، سرنوشت لبنان و خشم شدید اسرائیل از این تفاهم اشارە کرد.
طبق تفاهمنامە امضا شدە توسط مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ روسای جمهوری ایران و آمریکا، هر دو طرف و متحدانشان به آتشبس فوری و دائمی در تمام جبههها و عدم انجام هر گونە اقدام خصمانه متعهد شدەاند، شیرکو سعید در این بارە بە جام کوردی گفت: به طور خلاصه؛ جنگ تمام شد. هر دو طرف وارد یک دوره مذاکره ۶۰ روزه خواهند شد تا به یک توافق نهایی صلح برسند که سپس به شورای امنیت ارائه شود. لغو تحریم دریایی ایران توسط ترامپ در روزهای اخیر و آزادی کشتیهای ایرانی در تنگه هرمز اولین نشانههای عملی این توافق است.
طبق این سند، ایالات متحده متعهد شده است که ظرف 30 روز تمام نیروهای خود را از اطراف ایران در خلیج فارس خارج کند، تمام تحریمها را لغو کند و به صادرات نفت، بانکداری و بخشهای انرژی ایران اجازه دهد به حالت عادی بازگردند و همچنین تمام داراییهای مسدود شده تهران را آزاد کند. این تحلیلگر سیاسی همچنین به یک شگفتی بزرگ در این توافق اشاره کرد و آن هم حفظ برنامه هستهای فعلی ایران، در حالی که تصمیمگیری در مورد سرنوشت اورانیوم غنیشده تا مرحله نهایی به تعویق افتاده است.
شیرکو سعید به شدت از دولت ترامپ انتقاد کردە و این سوالات را مطرح کرد و گفت: چرا دلایلی کە آغازگر جنگ بودند، در این توافق جایی ندارند؟ ترامپ برای چه جنگید؟ فقط برای باز کردن تنگه هرمز که قبل از جنگ هم باز بود؟ از هر نظر، این یک نمایش مضحک و رسوایی است.
موضوع دیگر قابل تامل در این تفاهمنامە، اختصاص ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران است. سعید به اظهارات جی. دی. ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا، اشاره کرد که گفته بود واشنگتن یک سنت هم از خزانه خودش نمیدهد، بلکه از سایر کشورهای خلیج فارس میخواهد که این پول را در چارچوب سرمایهگذاری و توسعه ارائه دهند؛ "یعنی به زبان ساده، کشورهای خلیج فارس به طرز شیکی هزینه کل داستان را پرداخت میکنند."
سعید معتقد است که این یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای ایران است؛ زیرا توانسته در برابر حمله مشترک آمریکا و اسرائیل مقاومت کند، تحریمها را بشکند و اقتصاد خود را بدون دست کشیدن از برنامه هستهایاش نجات دهد. دلیل خشم و سردرگمی شدید در تلآویو نیز همین است.
این تحلیلگر به وضعیت داخلی اسرائیل اشاره کرد و گفت دولت ترامپ جزئیات این تفاهمنامه را از قبل به نتانیاهو اطلاع نداده بود و همین امر او را در وضعیت اضطراری قرار داده بود. یائیر لبید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، مستقیماً گفت: "نتانیاهو جنگ علیه ایران را باخته است".
در مورد جایگاە لبنان در تفاهنامە، شیرکو سعید به جام کوردی گفت: قرار بود این توافق شامل خروج اسرائیل از لبنان باشد، اما نتانیاهو با آن مخالف است. این فقط یک معنی دارد: ایالات متحده و ایران توافق صلح امضا خواهند کرد و اگر اسرائیل از لبنان خارج نشود، جنگ از سر گرفته خواهد شد، اما این بار مستقیماً بین ایران و متحدانش علیه اسرائیل، بدون دخالت مستقیم نظامی ایالات متحده.
در پایان، شیرکو سعید به تضاد شدید درون دولت واشنگتن اشاره کرد و گفت کە روزنامههایی مانند وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز تأکید کردهاند که مارکو روبیو (وزیر امور خارجه) و پیت هیگست (وزیر جنگ) مخالفت شدید خود را ابراز کردهاند و سازمان سیا معتقد است که ایران در درازمدت به این خواستهها عمل نخواهد کرد. به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، ترامپ حتی هشدار داده است که هر فردی که با این توافق مخالفت کند (از جمله وزیر جنگ و مدیر سازمان سیا) اخراج خواهد شد، هرچند کاخ سفید برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی سیاسی، رسماً این شایعات را تکذیب کرده است.