به گزارش جام کوردی، بر اساس ابلاغ وزارت صمت و با استناد به نامه بانک مرکزی، صادرکنندگانی که کالاهای اساسی، ضروری و مورد نیاز خطوط تولید را حداکثر تا ۹ خرداد ۱۴۰۵ با قبض انبار وارد کشور کرده‌اند، می‌توانند تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۵ ارز مورد نیاز واردات خود را از محل پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۴۰۱ به بعد تأمین کنند.

مطابق این ابلاغیه، در مواردی که مهلت ۱۵ ماهه ایفای تعهدات ارزی پروانه‌های صادراتی به پایان رسیده باشد، صادرکننده باید ابتدا معادل ۵ درصد ارزش ریالی تعهد ارزی ایفا نشده را بر اساس نرخ فروش حواله در مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت کند. پس از انجام این پرداخت، امکان ثبت پروانه صادراتی به عنوان منشأ تأمین ارز واردات در سامانه جامع تجارت فراهم خواهد شد.

همچنین اعلام شده است که پرداخت این مبلغ از طریق درگاه مصالحه ریالی سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و بانک‌های عامل نیز برای بهره‌مندی متقاضیان از این امکان، تعهدنامه لازم را از صادرکنندگان دریافت خواهند کرد.

بر اساس این ابلاغ، صادرکنندگانی که از این تسهیلات استفاده می‌کنند، در صورتی که مهلت قانونی ایفای تعهد ارزی پروانه صادراتی آنها به پایان رسیده باشد، از مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی مربوط به ایفای تعهدات ارزی بهره‌مند نخواهند شد.

وزارت صمت همچنین اعلام کرده است فهرست کالاهای مشمول این تسهیلات و زمان بازگشایی درگاه مصالحه ریالی سامانه جامع تجارت متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اختصاصی جام کوردی

۱۴۰۵/۱۰۱