جام کوردی-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: در این نشست که به صورت B2B در حال برگزاری است توانمندی های بخش تولیدی و فعالین اقتصادی و بازارگانان دو کشور به هم معرفی می شوند.
به گزارش جام کوردی، نشستی با حضور هیات تجاری – بازاریابی اعزامی از استان دیاله کشور عراق با فعالین اقتصادی استان کردستان به صورت B2B برگزار شد.
سید کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج، در حاشیه این نشست به خبرنگار جام کوردی گفت: این هیئت از کشور عراق و شهر دیاله که با مرزهای خسروی و مهران استان کرمانشاه و ایلام هم مرز است در نشست B2B با فعالان اقتصادی کردستان دیدار کردند.
وی با اشاره به اینکه شهر دیاله(از استانهای شرقی کشور عراق) بسیاری از مایحتاج خود را از کشور ایران خریداری می کند، افزود: این هیئت برای اولین بار وارد خاک کردستان ایران شده اند و جهت همکاری با اتاق بازرگانی بسیار خوشحال هستند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج، هدف از برگزاری این نشست ها را توسعه اقتصادی استان خواند و بیان کرد: اتاق بازرگانی کردستان در تلاش است با بازارهای هدف ارتباط گسترده تری برقرار کند در این راستا بعد از همکاری با اقلیم کردستان ارتباط را با استان های دیگر عراق که یکی از بازارهای هدف کشور ایران است را آغاز کرده ایم.
حسینی برنامه های دیگر اتاق بازارگانی در راستای افزایش بازار هدف را ارتباط با کشور سوریه، قطر، افغانستان و عمان عنوان کرد و گفت: استان کردستان باید از حالت انحصار اقتصادی خارج شود و گام های موفق تری بر دارد در این راستا تجار، تولیدکنندگان و بازرگانان برای ایجاد اقتصاد توانمند در استان باید «تولیدات صادرات محور» را به وجود آورند چون با تولیدات داخلی نمی تواند این مهم را ایجاد کرد لذا کشورهایی که کالای کشور ایرانی را قبول دارند و با آن ها ارتباط اقتصادی داریم ما در تلاشیم سهمی از این بازار را داشته باشیم.
وی این نشست را بهترین شیوه معرفی توانمندی های تولیدی کردستان ایران و عراق (شهر دیاله) برشمرد و گفت: در این نشست که به صورت B2B در حال برگزاری است توانمندی های بخش تولیدی و فعالین اقتصادی و بازارگانان دو کشور به هم معرفی می شوند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج، به کاهش صادرات در سال 1401 اشاره کرد و افزود: استان کردستان تنها صادرات به اقلیم کردستان را در نظر گرفته اما باید دامنه بازار هدف را گسترده تر کنیم که بتوانیم صادرات به کشورهای همسایه را افزایش دهیم.
حسینی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان باید از طریق اتاق بازرگانی بازار هدف خود را شناسایی کنند لذا تجار با دارا بودن کارت بازرگانی به طور مستقل در تمام دنیا قابل احترام هستند و این یکی از مزیت اتاق بازرگانی است امیدوارم با همکاری تجار و تولیدکنندگان با توانمندی بیشتر بازارهای بزرگتری را به دست بیاوریم.
هیات تجاری – بازاریابی اعزامی از استان دیاله روز یکشنبه 6 شهریور ماه 1401 وارد کردستان ایران شدند و از کارخانه ایستک و شیر جهت بهره وری در آینده بازدید کردند و با فعالین اقتصادی استان کردستان دیدار چهره به چهره داشتند.